МЕНЮ
ПЕРСПЕКТИВА
КУРС ВАЛЮТ
ОПИТУВАННЯ
КОНТАКТИ
PDF Друк e-mail

ВАЛЕРІЙ ТРУХАН: НЕДОПУСТИМО НЕ ВРАХОВУВАТИ СВІТОВИЙ ДОСВІД

В РОЗВИТКУ ОЦІНОЧНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ

 

28 липня 2015 року

 

Недопустимо не враховувати світовий досвід в розвитку оціночної діяльності в Україні. Регулюванням професійної діяльності оцінювачів в розвинутих країнах займаються їх професійні об’єднання, то чому нам в Україні, керуючись гаслом дерегуляції, дійсно не реалізувати таку можливість?!

 

 

2015-07-28-SOU-to-FDMU-2

 

 

Широке обговорення проекту Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів щодо оцінки майна, майнових прав та професійної оціночної діяльності в Україні» відбулось 23 липня 2015 року. Оціночна спільнота вдячна організаторам «круглого столу» ФДМУ та ВГО «УТО» за зібрання оцінювачів України в такому представницькому складі, за можливість поспілкуватись, подискутувати і внести свої пропозиції, свої побажання в проект Закону щодо дерегуляції та демонополізації оціночної діяльності в Україні.

 

Вочевидь, активність, принциповість, безкомпромісність оцінювачів при обговоренні проекту Закону збентежила організаторів «круглого столу». Рівень професіоналізму, рівень свідомості та соціального патріотизму нинішніх оцінювачів вже суттєво відрізняється від рівня 2001 року, коли приймали перший Закон про оціночну діяльність в Україні, і саме цей рівень професійних знань, досвіду, свідомості визначає гідність оцінювача і саме цей рівень дає можливість оцінити корисність і ефективність змін в проекті Закону про оціночну діяльність. Протиріччя в проекті Закону, відсутність суттєвих змін щодо дерегуляції і демонополізації професійної оціночної діяльності спонукали присутніх оцінювачів до глибокої дискусії щодо деяких положень проекту Закону. В процесі дискусії виявилось,що проект Закону не враховує міжнародний досвід розвитку оціночної діяльності, принципово не відповідає вимогам дерегуляції і демонополізації розвитку професійної оціночної діяльності в Україні.

 

Найбільші протиріччя і дискусії викликала стаття 13 (мабуть не випадковий збіг в нумерації) проекту Закону. Єдина база звітів, на думку авторів цього Закону, здатна вирішити проблему якості (достовірності) проведення незалежної оцінки майна, так як дає змогу, у будь-який час здійснити перевірку (рецензування) будь-якого звіту, але необхідно зауважити, що цей контроль якості буде здійснений вже після використання результатів оцінки, а процедури рецензування, оскарження, анулювання займуть певний час. Більше того, якщо звіт про оцінку майна буде визнаний недійсним, в судовій справі, крім оцінювача, будуть задіяні (якщо це оцінка для оподаткування) Покупець, Продавець, нотаріус. А це вже соціальна напруга, якої у нас в державі і так достатньо. Суспільство, особливо зараз, потребує від нас оцінювачів якісних послуг: як і оцінки для оподаткування, так і оцінки для застави чи страхування, або будь-які інші не повинні викликати у Замовника острах в непередбачуваності наслідків їх використання.

 

Недопустимо не враховувати світовий досвід в розвитку оціночної діяльності в Україні. Регулюванням професійної діяльності оцінювачів в розвинутих країнах займаються їх професійні об’єднання, то чому нам в Україні, керуючись гаслом дерегуляції, дійсно не реалізувати таку можливість?! Для цього необхідно в проекті Закону передбачити обов’язкове рецензування всіх звітів про оцінку майна експертними радами саморегулівних організацій оцінювачів (СРО) і зобов’язати (СРО) вести не тільки реєстр звітів, а також рецензій на ці звіти. Доступ до цих реєстрів буде вільним і безкоштовним для будь-кого і, в тому числі, для здійснення контролюючих функцій ФДМУ. Ефективність такої інновації (рецензування, реєстрація звітів СРО), по-перше: дасть змогу не допустити виконання, а тим більше, використання неякісної оцінки; по-друге, контролюючі функції ФДМУ будуть не тільки збережені, а стануть більш дієвими – під його контроль потрапляє не тільки оцінювач, а й рецензент і саморегулівна організація. Крім цього цей захід дасть можливість ФДМУ зберегти значні державні кошти, які необхідні для створення єдиного державного реєстру, а також уникнути, м'яко кажучи, «недоумение» оцінювачів, щодо плати за реєстрацію звітів. Після отриманої інформації від представника ФДМУ щодо незначної плати за реєстрацію, вже прямо за «круглим столом» деякі оцінювачі підрахували можливий бюджет такого нововведення. Виявилося, що це таки досить прибутковий (по суті ) бізнес – від 10 млн. грн. (враховуючи сьогодення нашої економіки) до 100 млн. грн. на рік в перспективі!?

 

Все вищезазначене – це намагання задекларувати і узагальнити враження від «круглого столу» свої і присутніх оцінювачів. Але крім цього не можу не відреагувати, як Голова саморегулівної організації «Спілка оцінювачів України» на дискримінаційне відношення деяких членів УТО до членів інших саморегулівних організацій, що було негативом, образою «круглого столу». Зазначу заздалегідь, що ми всі оцінювачі родом із УТО, не було до певної пори іншої професійної організації в Україні. Для переважної кількості оцінювачів, які здобули професію до 2001 року, це була школа – хтось її зовсім не пройшов, хтось не закінчив, а хтось пройшов і надалі самостійно підвищує свій професійний рівень (хіба це не добре?). Я впевнений, що УТО може в майбутньому стати в Україні професійною громадською організацією на кшталт Королівського інституту сертифікованих оцінювачів в Великобританії, але треба не забувати, що інститут незалежної оцінки в Англії існує більше 150 років, а фундаментом міжнародних стандартів «RED BOOK» – «Біблії» оцінювачів цього інституту є етика оцінювача. Саме недотримання кодексу етики в УТО, спонукало їх колишніх членів створити свої саморегулівні організації. Діяльність кількох саморегулівних професійних організацій, як показує практика, тільки сприяє розвитку професійної оціночної діяльності в Україні і саме «круглий стіл» 23.07.2015 показав, що оцінювачі, демонструючи свою особисту принциповість, компетентність і незалежність, спроможні об’єднуватись в професійні колективи однодумців і налагоджувати взаємодію між собою, самостійно регулювати і розвивати професійну оціночну діяльність в Україні.

 

Функція контролю безперечно необхідна, але ці функції повинні створювати сприятливі умови для розвитку оціночної діяльності в Україні до світового рівня. В проекті нового Закону про оціночну діяльність, ФДМУ таких умов оціночній спільноті не запропонував. Саме особливості розвитку нашої країни, розвиток соціальної свідомості, психологія нашого народу, творчий потенціал наших оцінювачів вимагають створення державою дійсно найсприятливіших умов для будь-якої діяльності і, особливо інтелектуальної, такої, якою є оціночна діяльність.

 

Валерій Трухан

 

 

2015-07-28-SOU-to-FDMU-1