МЕНЮ
ПЕРСПЕКТИВА
КУРС ВАЛЮТ
ОПИТУВАННЯ
КОНТАКТИ
PDF Друк e-mail

ГЛОБАЛЬНИЙ ОГЛЯД РИНКУ СУЧАСНОГО МИСТЕЦТВА ЗА 2016 РІК

 

30 січня 2017 року

 

Портал Artprice.com підготував черговий щорічний огляд стану ринку сучасного мистецтва, ґрунтуючись на аналізі аукціонних продажів з липня 2015 по червень 2016 року (The Contemporary Art Market Report 2016). Згідно дослідження з 2000 року обсяг ринку сучасного мистецтва виріс в 14 разів. Це зростання було обумовлене легкістю доступу до ринку і дематеріализацією продажів, коли інтернет стає основним засобом пошуку та обміну інформацією. Не менше 95% учасників ринку беруть участь в угодах за допомогою мобільних пристроїв. Серед інших чинників, що впливають на розвиток ринку сучасного мистецтва, не останнім є фінансіалізація (процес трансформації фінансового капіталу в фіктивний і віртуальний капітал, його відділення від реальної, виробничої сфери). Цей аспект поєднується з масовим збільшенням кількості покупців творів мистецтва (з 500 тисяч в післявоєнний період до 70 мільйонів у 2015 році) та значним зниженням їх середнього віку, географічним розширенням ринку в Азію, Азіатсько-Тихоокеанський регіон, Південну Африку, Індію, Близький Схід і Латинську Америку, а також стрімкий розвиток світової музейної індустрії.

 

 

The-Contemporary-Art-Market-Report-2016

 

 

Щороку в світі відкривається близько 700 нових музеїв, що робить музейну індустрію економічною реальністю XXI століття (Editorial by thierry Ehrmann). Ці інституції також виходять на арт-ринок в пошуках робіт найвищого художнього та історичного значення та якості. В даний час ринок сучасного мистецтва привабливий і для вкладення капіталу – для робіт вартістю вище $20 тисяч середня величина приросту вартості вкладеного капіталу становить близько 9% річних. Розвиток ринку сучасного мистецтва також призвів до соціологічної еволюції: кліше «великий художник – це мертвий художник» вже забуте.

 

Оцінюючи загальний стан ринку сучасного мистецтва (2015-2016: synopsis), експерти прийшли до висновку, що обсяг аукціонного ринку за досліджуваний період склав $1,5 млрд (за аналогічний період минулого року – $2,1 млрд), тобто в цілому ринок скоротився більш ніж на чверть. Проте довгостроковий тренд розвитку залишається як і раніше позитивним (зростання на рівні 1370% починаючи з 2000 року). Після чотирьох років безперервного зростання оборот в сегменті сучасного мистецтва почав різко скорочуватися в першій половині 2015 року, і падіння в другій половині року стало продовженням цієї тенденції. Загальне падіння ринку за 2015 рік склало 39%. Після приголомшливих результатів 2013-2014 років корекція на ринку сучасного мистецтва стала неминучою. Колекціонери сучасного мистецтва стали більш обережними. На початку 2016 року ринок сучасного мистецтва почав показувати ознаки одужання: аукціони перестали гнатися за новими рекордами і зосередили свою увагу на роботах нижнього та середнього цінового діапазону.

 

Сучасне мистецтво (художники, народжені після 1945 року) в даний час є другим за обсягом сегментом арт-ринку, поступаючись лише післявоєнному мистецтву (художники, народжені між 1920 і 1944 роками). Роботи провідних сучасних художників продаються за такими ж цінами, як і роботи провідних художників попередніх періодів (Top 500 Contemporary Artists). Такий зсув стався протягом двох останніх десятиліть. В XX столітті це здавалося абсолютно неможливим.

 

Якщо ж вести мову про географію ринку сучасного мистецтва (Market geography), то в той час як китайський арт-ринок проходить фазу глибокої реорганізації, сукупна частка США і Великобританії зросла на 5% (нині на них припадає 65% світового аукціонного ринку сучасного мистецтва). Чверть всіх проданих робіт сучасних художників проходить через Лондон і Нью-Йорк. США в даний час є найпотужнішим ринком сучасного мистецтва (на них припадає 38% світового ринку – це $582 млн, причому майже 95% цієї суми генерується саме в Нью-Йорку).

 

Структура ринку сучасного мистецтва (Market structure) виглядає наступним чином. За минулий рік на аукціонному ринку сучасного мистецтва було продано 55 тисяч робіт, що в 4,7 разів більше, аніж в 2000 році. Таке розширення ринку дозволило збільшити аукціонний оборот за той же період на 1370%. Зростанню цін сприяють глобалізація, онлайн-продажі, а також збільшення попиту, викликаного тим, що все більше людей зацікавлені в придбанні творів мистецтва. Зростанню попиту сприяє ряд нових для арт-ринку факторів: набагато легший доступ до достовірної інформації і організація онлайнових аукціонів з продажу (95% учасників торгів використовують мобільні пристрої), фінансіалізація ринку, збільшення числа покупців (з 500 тисяч після Другої світової війни до 70 мільйонів в 2015 році), нижчий середній вік покупців, розширення ринку сучасного мистецтва на країни Азії, Індію, Південну Африку, Близький Схід і Латинську Америку. Так, наприклад, Christie's стверджує, що число їх інтернет-клієнтів зросло на 96%. Ще однією рушійною силою арт-ринку стала музейна індустрія (в рік з’являється до 700 нових музеїв), яка призвела до значного зростання попиту з боку музейних інституцій, причому зростання попиту на твори мистецтва найвищої якості.

 

Світовий аукціонний рекорд на твір сучасного мистецтва за останні десять років зріс в десять разів, однак найбільш вражаючі результати в цьому сегменті ринку припадають на долю всього трьох художників: Джефа Кунса (Jeff Koons), Жана-Мішеля Баскіат (Jean-Michel Basquiat) та Пітера Дойга (Peter Doig). Перший раз картина сучасного художника перевищила рубіж в $1 млн в 1998 році, коли робота Баскіат була продана за $3,3 млн, в 2014 році (це поки найвищий результат) за суму вище $1 млн на аукціонах було продано 307 робіт сучасних художників. У першій половині 2016 року більш ніж за $1 млн було продано 115 лотів. Проте, було б неправильно зводити весь ринок сучасного мистецтва тільки до робіт із самого дорогого сегмента: ринок сучасного мистецтва досяг зрілості, і на ньому представлені всі цінові категорії (детальніше – The artists). Найбільша кількість продажів (69%) відбувається в сегменті робіт вартістю нижче $5 тисяч.

 

На ринку сучасного мистецтва продаються твори художників, чия аукціонна репутація ще остаточно не встановилася і схильна до коливань, що робить цей сегмент менш стійким, ніж інші сегменти арт-ринку. У той же час ці ж самі особливості роблять його найбільш привабливим для ризикованих інвестицій (Investments). Цінові сплески, як правило, залежать від двох взаємодоповнюючих факторів: появи нових художників і переходу відомих художників в категорію ікон арт-ринку. Ризик ринкових спадів і періодичних коригувань цін не уповільнює зростання числа колекціонерів сучасного мистецтва. У той час як центральні банки практикують негативні процентні ставки, що знищують заощадження, арт-ринок демонструє зростання обороту в сегменті сучасного мистецтв на 1370% за 16 років. Середня вартість твору сучасного мистецтва за цей же період збільшилася на 115%, що дає середньорічний дохід в 4,9%, а для робіт, придбаних за суми вище $20 тисяч, навіть 9% в рік. За останні роки ціни на роботи провідних сучасних художників досягли висот раніше доступних тільки великим шедеврам минулого. Хоча вони і не набули ауру, властиву старим майстрам, зірки сучасного мистецтва отримують додаткову вигоду від використання ЗМІ.

 

Зростання цін на твори сучасного мистецтва добре ілюструє ринкова історія картини Річарда Прінса (Richard Prince, «Untitled (Jokes)», 1989 року), яка була продана в травні 1993 року на аукціоні Sotheby's в Нью-Йорку за $26,5 тисяч. Вже через 13 років вона була продана в 13 разів дорожче. Звичайно, ніхто б не зміг передбачити місце, яке займе Річард Прінс в історії сучасного мистецтва (індекс цін на його роботи почали підраховувати тільки з 2003 року). Іншим значним фактором, що впливає на рівень цін, є смерть художника. Раптова смерть може призводити до зростання інтересу і вибухового збільшення вартості робіт, як це сталося з творами Гюнтера Ферга (Günther Förg), який помер в грудні 2013 року. У 2012 році, за рік до смерті художника, одна з його картин, датована 1987 роком, була продана за $26 тисяч, а вже в червні 2016 року ця ж робота принесла $438 тисяч. У наші дні, більше ніж будь-коли раніше, на аукціонну вартість робіт впливають будь-які новини про художника. Це пов’язано з тим, що при формуванні попиту береться до уваги вся доступна інформація, яка іноді дуже істотно впливає на цінову структуру аукціонних робіт.

 

Надзвичайне зростання рентабельності робіт одних художників неминуче врівноважується корекцією цін на роботи інших. При цьому відбувається «справедливе» повернення до рівня цін, що відповідають нинішньому стану арт-ринку. В кінцевому рахунку, ринок сучасного мистецтва залишається вигідним вкладенням коштів в середньостроковій і довгостроковій перспективі. Незважаючи на коригування, ринок зберігає життєздатність, а зростання обороту на 1370% за останні 16 років говорить сам за себе. Вперше в цьому столітті зростання цін на твори сучасного мистецтва було перерване в 2008 році у зв'язку з фінансовою кризою, і треба було 2-3 роки на відновлення ринку. У той час як на ринку періодично трапляються великі цінові рекорди, 99% угод здійснюється нижче рівня в $400 тисяч. Коли колекціонер купує твір сучасного мистецтва, він ясно усвідомлює, що не може знати, яке місце уготоване художнику в історії. Проте, за останні 15 років добре диверсифікований портфель сучасного мистецтва генерує середній річний дохід близько 5,6%, що значно вище 2,3% прибутковості на арт-ринку в цілому.

 

З більш детальним оглядом глобального ринку сучасного мистецтва (включаючи аналітику, графіки та діаграми, статистичні дані та безпосередні вартості окремих творів мистецтва) можна ознайомитися мовою оригіналу безпосередньо на сайті Artprice.com.