Помилка

КРУГЛИЙ СТІЛ ВІД 23.07.2015: КОРОТКО ПРО ПЕРЕБІГ ПОДІЙ

 

24 липня 2015 року

 

23 липня 2015 року з 10:00 до 13:30 у секційному залі Великого конференц-залу Академії наук України проходило робоче засідання круглого столу на тему: «Реформування оцінки майна та оціночної діяльності. Обговорення проекту Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів щодо оцінки майна, майнових прав та професійної оціночної діяльності в Україні». Організаторами круглого столу виступали Фонд державного майна України та Всеукраїнська громадська організація «Українське товариство оцінювачів».

 

 

2015-07-23-round-table-1

 

 

Метою круглого столу було заявлено обговорення проекту Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів щодо оцінки майна, майнових прав та професійної оціночної діяльності в Україні», підготовленого з метою реалізації завдань Коаліційної угоди депутатських фракцій у Верховній раді України VIII скликання для цілей узгодження позицій з дискусійних правових норм проекту зазначеного закону.

 

 

 

ЧАСТИНА ПЕРША.

ВИСТУП ГОЛОВИ ФОНДУ ДЕРЖАВНОГО МАЙНА УКРАЇНИ ІГОРЯ БІЛОУСА

 

Засідання круглого столу розпочалося із виступу Голови Фонду державного майна України Ігоря Білоуса, який повідомив присутнім про те, що станом на сьогоднішній день перед ФДМУ постають три головних завдання: наблизити національну оцінку до міжнародних стандартів, зробити систему оцінки і роботу оцінювачів максимально прозорою, а також сприяти якомога ширшому залученню громадськості та саморегулівних організацій і оцінювачів до процесу регулювання цього ринку.

 

При цьому, Голова ФДМУ заявив, що для досягнення таких амбітних і дуже важливих для країни цілей Фонд розробив цілу програму дій.

 

«Першим пунктом цієї програми, звичайно, є революційні зміни до чинного Закону про оцінку, які вплинуть практично на всі ринки країни», – сказав Ігор Білоус.

 

Він підкреслив, що за даними попередніх років, частка оцінки у сфері приватизації на усьому ринку оцінювання складала не більше 5%, а 95% ринку становили послуги для бізнесу і приватних осіб. Тож, як зазначив Голова ФДМУ, запропоновані Фондом зміни неабияк актуальні.

 

«По-перше, у всьому світі нерухомість (будівлі і земля) є єдиним об’єктом оцінки, так буде і в нас», – сказав Ігор Білоус.

 

«Це революція, корисна для усієї держави, – підкреслив він. – Внесені зміни вплинуть на усі ринки країни, покращать якість послуг та зроблять їх більш доступними і дешевими для громадян через вплив конкуренції».

 

Також Фонд пропонує вдосконалити процес рецензування і відповідальності рецензентів. Крім цього, передбачено багато законодавчих новел щодо захисту економічної конкуренції на ринку оцінки.

 

«Ще одна дуже важлива зміна – ми пропонуємо створення Єдиної електронної бази звітів про оцінку, яка буде належати виключно державі, – заявив Голова ФДМУ. – Вона стане запобіжним заходом проти корупції і буде дійсно корисною для усіх учасників ринку, і в першу чергу – для оцінювачів, які працюють чесно».

 

Ігор Білоус підкреслив, що Фонд дуже розраховує на пропозиції громадськості щодо нової редакції державних стандартів оцінки.

 

«Закон про оцінку» буде обговорюватися і подаватися до парламенту. Тим часом, ми розуміємо наявність проблем методологічного характеру, тож ми готові розглядати пропозиції самих оцінювачів, оскільки усвідомлюємо, наскільки це важливо не лише для приватизації, а й для усіх ринків і бізнесу», – наголосив він.

 

Ігор Білоус також проінформував громадськість про те, що нині Фонд працює над новим порядком професійної підготовки і підвищення кваліфікації оцінювачів, щоб усунути наявні перекоси, що викликають нарікання учасників ринку.

 

За його словами, нова система підвищення кваліфікації буде створена у найкращих європейських традиціях, які тільки може дозволити собі Фонд у межах чинного законодавства, і буде готова вже за кілька тижнів.

 

Крім того, Ігор Білоус підкреслив: «Ми усі в Фонді дуже хочемо, щоб якомога швидше почала роботу Наглядова Рада з питань оціночної діяльності».

 

За його словами, вона має стати справді ефективним органом, арбітром у захисті етичних правил і помічником для всіх, хто користується оцінкою.

 

Наостанок Голова Фонду закликав громадськість долучитися до створення критеріїв конкурсного відбору оцінювачів. «Фонд працює над змінами в системі конкурсного відбору оцінювачів з урахуванням українського та європейського позитивного досвіду, – заявив він. – Ми прагнемо максимально розширити коло оцінювачів, яких залучаємо до приватизаційного процесу. Ми б також хотіли, щоб критерієм відбору була не лише низька ціна за їхні послуги».

 

Для того, щоб зробити такі критерії відбору максимально якісними, Голова Фонду закликав долучитися до їх розробки громадськість. «Фонд державного майна підготував безпрецедентне звернення: разом з учасниками ринку визначимо критерії, розставимо бали – таким чином, аби остаточне рішення ухвалювалося без суб’єктивних факторів, виключно на основі статистики і доброї професійної репутації оцінювачів», – підкреслив Ігор Білоус. Він наголосив, що нову систему відбору оцінювачів Фонд планує підготувати до кінця серпня.

 

 

2015-07-23-round-table-2

 

 

По завершенні свого виступу Голова ФДМУ Ігор Білоус відповів на окремі питання учасників круглого столу. На пропозицію Олени Коваль щодо можливості використання у якості головних критеріїв конкурсного відбору оцінювачів для цілей приватизації результатів внутрішньої сертифікації членів УТО, яка базується на процедурі присвоєння кваліфікаційного звання «Заслуженого оцінювача УТО» та «Ведучого оцінювача УТО», Ігор Білоус зазначив, що в Україні на сьогоднішній день існує сім саморегулівних організацій оцінювачів і їх кількість може змінюватися з часом як у сторону зростання, так і у сторону зменшення. У зв’язку з цим, система конкурсного відбору оцінювачів повинна бути рівноправною для всіх учасників ринку.

 

Після запитань Голова ФДМУ Ігор Білоус подякував учасникам за увагу, вибачився, що не може бути присутнім в подальшому і передав слово Наталії Лебідь – заступнику Голови ФДМУ.

 

 

 

ЧАСТИНА ДРУГА.

ВИСТУП ЗАСТУПНИКА ГОЛОВИ ФДМУ НАТАЛІЇ ЛЕБІДЬ

 

Наталія Лебідь на самому початку свого виступу пояснила присутнім, що проект Закону, який офіційно розміщений на сайті Фонду державного майна України, вже зазнав ряд правок на підставі висловлених зауважень, надісланих на електронну адресу регулятора. Всім учасникам круглого столу було роздано останню поточну редакцію проекту закону.

 

У своєму виступі Наталія Лебідь охарактеризувала, за її словами, основні революційні та реформаторські новели проекту нового закону, зокрема:

 

  • вилучення із Закону України «Про оцінку земель» норм, пов’язаних із регулюванням експертної грошової оцінки земельних ділянок, і включенням цих норм до Закону України «Про оцінку майна, майнових прав та професійну оціночну діяльність»;

 

  • покращення захисту економічної конкуренції шляхом введення додаткових норм щодо заборони встановлення будь-яких обмежень доступу суб’єктів на ринок оцінки за виключенням тих випадків, коли це пов’язано із державною таємницею;

 

  • збільшення переліку випадків проведення обов’язкової незалежної оцінки;

 

  • запровадження механізму відкликання звітів;

 

  • введення Єдиної бази звітів і переліку випадків, коли звіти повинні вноситися в базу;

 

  • підвищення вимог до рецензента звіту про оцінку майна та посилення його відповідальності за результати роботи;

 

  • відновлення функцій та розширення повноважень Наглядової Ради з питань оціночної діяльності;

 

  • впровадження нового робочого органу Наглядової Ради – Апеляційно-експертної ради;

 

  • надання Екзаменаційній комісії статусу робочого органу при Наглядовій Раді;

 

  • зміна порядку видачі Сертифікатів суб’єктів оціночної діяльності та кваліфікаційних документів оцінювача;

 

  • впровадження останніх досягнень позитивної європейської практики у навчальний процес та процес підвищення кваліфікації;

 

  • проходження підвищення кваліфікації оцінювача раз на три роки шляхом накопичення загальної кількості годин протягом трирічного періоду часу;

 

  • запровадження системи електронного врядування шляхом розміщення даних про Сертифікат суб’єкта оціночної діяльності та кваліфікаційні документи оцінювача на сайті Фонду державного майна України;

 

  • надання Закону України «Про оцінку майна, майнових прав та професійну оціночну діяльність» виключного характеру з метою унеможливлення внесення змін іншими законами, а лише шляхом змін даного Закону.

 

Заступник Голови ФДМУ також повідомила громадськість, що вже найближчим часом істотних змін зазнає офіційний сайт Фонду державного майна України. Зміни на сайті будуть направлені на значне розширення його функціоналу, а також покращення зручності у користуванні.

 

За словами Наталії Лебідь, до роботи по вдосконаленню офіційного сайту ФДМУ та написанню нового технічного завдання на розробку принципово нової Єдиної бази звітів залучено кваліфікованих фахівців, консультантів та бізнес-аналітиків, які належать до міжнародних донорів, що надають технічну допомогу Україні.

 

 

 

ЧАСТИНА ТРЕТЯ.

ОБГОВОРЕННЯ ЗАПРОПОНОВАНОГО ЗАКОНОПРОЕКТУ

 

Після виступів представників Фонду державного майна України розпочалося обговорення запропонованого проекту Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів щодо оцінки майна, майнових прав та професійної оціночної діяльності в Україні».

 

Наступним виступив Голова Ради УТО Олексій Амфітеатров, який в подальшому був модератором круглого столу. Серед виступаючих більшість була представлена членами Українського товариства оцінювачів. Тим, хто не зміг виступити, було запропоновано надавати всі свої зауваження до законопроекту електронною поштою безпосередньо до регулятора – Фонду державного майна України.

 

Відмітимо, що значна частина озвучених в ході обговорення зауважень та пропозицій носили дійсно конструктивний характер і швидше за все будуть враховані.

 

 

2015-07-23-round-table-3

 

 

Мали місце і дискусійні пропозиції. Так, зокрема, Артур Огаджанян запропонував законодавчо закріпити норму, згідно якої кожен висновок судової експертизи, у якому виноситься судження експерта щодо вартості того чи іншого майна, у обов’язковому порядку мав би бути підкріпленим відповідним Звітом про оцінку майна. Це дозволило б, у разі необхідності, проводити рецензування такого звіту. Дана пропозиція викликала певний резонанс в обговоренні та знайшла підтримку зі сторони заступника Голови ФДМУ Наталії Лебідь, проте була визнана такою, що протирічить нормам діючого законодавства про судову експертизу Людмилою Головченко – Президентом Всеукраїнської громадської організації «Союз експертів України», яка є саморегулівною організацією оцінювачів.

 

 

 

ЧАСТИНА ЧЕТВЕРТА.

ВИСТУП ГОЛОВИ АФО СТЕПАНА МАКСИМОВА

 

Свій п’ятихвилинний виступ, в межах встановленого регламенту, Голова АФО Степан Максимов присвятив, в основному, питанню дерегулювання оціночної діяльності. Далі наведено повний текст доповіді.

 

«Коли ми говоримо про дерегулювання оціночної діяльності, то розуміємо, що відбувається якщо й не відміна, то хоч би скорочення державного регулювання в оціночній діяльності. Чи є норми в запропонованому проекті Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів щодо оцінки майна, майнових прав та професійної оціночної діяльності в Україні» по зменшенню державного регулювання в сфері оцінки в порівнянні з діючим Законом України «Про оцінку майна, майнових прав та професійну оціночну діяльність в Україні»?

 

На перший погляд здається, що це так. І в першу чергу, це стосується введення в проекті Закону статті 22 «Наглядова рада з питань оціночної діяльності».

 

Пункт 1 цієї статті стверджує, що з «метою забезпечення спільного державного та громадського регулювання оціночної діяльності Фондом державного майна України створюється Наглядова Рада з питань оціночної діяльності, яка є постійно діючим колегіальним органом». Виникає питання, а який же статус має такий орган як Наглядова Рада?

 

Якщо звернемось до Закону України «Про Фонд державного майна України» до статті 5 «Повноваження Фонду державного майна України», то з’ясуємо, що Наглядова Рада утворюється відповідно до Закону України «Про центральні органи виконавчої влади».

 

В статті 22 Закону України «Про центральні органи виконавчої влади» вказано, що «Для розгляду наукових рекомендацій та проведення фахових консультацій з основних питань діяльності у центральному органі виконавчої влади можуть утворюватись інші (крім колегії) постійні, або тимчасові консультативні, дорадчі та інші допоміжні органи».

 

Але, що ще більш суттєво «Рішення про утворення чи ліквідацію колегії, інших постійних або тимчасових консультативних, дорадчих та інших допоміжних органів приймає керівник центрального органу виконавчої влади.

 

Кількісний та персональний склад колегії, інших постійних або тимчасових консультативних, дорадчих та інших допоміжних органів і положення про них затверджує керівник центрального органу влади».

 

Чи узгоджуються норми статті 22 Проекту Закону із Законом України «Про центральні органи виконавчої влади»? Ні, навіть незважаючи на її консультативний та дорадчий статус.

 

Які ж зміни потрібно внести в цю статтю, щоб не було суперечностей зі статтею 22 Закону України «Про центральні органи виконавчої влади» і щоб дійсно можна було говорити про дерегуляцію. Зробити це дуже просто. Для цього пункт 1 статті 22 проекту Закону слід викласти в такій редакції «З метою забезпечення громадського регулювання оціночної діяльності саморегулівними організаціями створюється Наглядова Рада з питань оціночної діяльності, яка є постійно діючим колегіальним органом». Решту тексту статті 22 можна повністю зберегти з незначними правками, замінивши слова «Фонд державного майна України» на  «Наглядова Рада з питань оціночної діяльності». В цьому випадку і дерегуляція має місце і не виникає суперечностей із Законом України «Про центральні виконавчі органи влади».

 

Ще один крок в напрямі дерегуляції оціночної діяльності вбачається, якщо в статті 13 проекту Закону пункт 2 викласти в такій редакції «Власником Єдиної бази звітів про оцінку майна та всієї інформації, що міститься в ній є держава в особі Фонду державного майна України. Розпорядником та адміністратором Єдиної бази звітів про оцінку майна та всієї інформації, що міститься в ній є Наглядова Рада з питань оціночної діяльності, яка утворена саморегулівними організаціями оцінювачів. Порядок внесення звітів про оцінку майна в Єдину базу затверджується Наглядовою Радою».

 

В цьому випадку при заміні в п. 7 цієї статті слів «Фонд державного майна України» на слова «Наглядова Рада з питань оціночної діяльності» стаття набуде дійсно дерегуляційного та революційного змісту в тому, що саморегулівні організації оцінювачів через свій повноважний орган зможуть контролювати і якість оцінки. В новій редакції п. 7 статті 13 проекту Закону буде таким:

 

«Наглядова Рада з питань оціночної діяльності на підставі результатів моніторингу процесу ціноутворення на об’єкти оцінки має право витребувати, а суб’єкт оціночної діяльності зобов’язаний направити звіт про оцінку майна, що запитується, для рецензування».

 

Після внесення цих змін слід також конкретизувати і п. 5 цієї статті в розумінні, що реєстрація є платною, вказати скільки це становить відсотків від мінімальної зарплати чи неоподаткованого мінімуму».

 

Варто зауважити, що наведені пропозиції Голови АФО Степана Максимова отримали негативний відгук зі сторони представників Українського товариства оцінювачів, навіть були певні безпідставні звинувачення та образи на адресу інших саморегулівних організацій оцінювачів.

 

Так і залишилось незрозумілим, чому для Українського товариства оцінювачів краще, коли Наглядова Рада створюється Фондом державного майна, аніж коли лише самими саморегулівними організаціями, як було запропоновано Степаном Максимовим?

 

 

 

ЧАСТИНА П’ЯТА.

ЗАКЛЮЧНЕ СЛОВО ЯКОВА МАРКУСА

 

Під кінець засідання слово було надано Якову Маркусу, який у своєму виступі відзначив, що в цілому засідання за своїм форматом більше нагадувало ринг боїв без правил, аніж круглий стіл. За його оцінкою «коефіцієнт корисної дії» обговорення законопроекту склав не більше 15%, а ключовою проблемою дійсно постало питання дерегуляції.

 

Яків Маркус висловив припущення, що можливо дійсно варто було б іти по шляху дерегуляції, як фактору розподілення окремих конкретних повноважень між державою в особі регулятора – Фонду державного майна України, та громадськістю в особі саморегулівних організацій оцінювачів України. Такий підхід дозволив би значно скоротити час на обмін думками та унеможливив би полеміку, яка дуже часто виходила за рамки нормальних людських відносин.

 

Що стосується зауважень до самого законопроекту, то було висловлене занепокоєння з приводу продовження практики необхідності прийняття стандартів та нормативних актів саме Кабінетом Міністрів України, а не державним регулятором – Фондом державного майна України, що значно ускладнить, а можливо і взагалі унеможливить процес швидкого впровадження нових оціночних стандартів.

 

 

 

ЧАСТИНА ШОСТА.

КОРОТКЕ РЕЗЮМЕ

 

За результатами проведеного круглого столу не було прийнято жодних резолюцій ані зі сторони Українського товариства оцінювачів, ані зі сторони Фонду державного майна України. При цьому модератором круглого столу було відзначено, що всі озвучені пропозиції, а також пропозиції, які продовжують надходити на електронну адресу Фонду, будуть в обов’язковому порядку опрацьовані представниками ФДМУ.

 

Заступник Голови ФДМУ Наталія Лебідь подякувала всім присутнім за участь у роботі круглого столу…

 

*     *     *

 

Всі учасники круглого столу, за бажанням,

можуть надіслати свої виступи для розміщення їх

на нашому сайті.