Помилка

ОЦІНКА ЗБИТКУ, ЗАПОДІЯНОГО РОСІЙСЬКОЮ АГРЕСІЄЮ

 

17 лютого 2015 року

 

У січні 2015 року редакція ZN.UA звернулася до міністра юстиції Павла Петренка з проханням розповісти про вжиті Україною кроки по юридичній протидії агресору та притягнення до кримінальної відповідальності осіб, винних у фінансуванні тероризму та зазіханні на територіальну цілісність нашої країни. На поставлені редакцією запитання відповіли, та й то не повністю, лише деякі департаменти Міністерства юстиції України.

 

 

Russians_1

 

 

Так, зокрема, на питання щодо оцінки збитку, понесеного Україною, її громадянами та юридичними особами внаслідок окупації АРК, Міністерство юстиції України відповіло наступне: «Станом на червень 2014 року сума збитків, завданих анексією АРК, орієнтовно оцінювалася в 1,08 трлн. грн. Разом з тим звертаємо увагу: оскільки здійснюється збір додаткової і оновленої інформації про майно, що знаходиться на території АРК, сума збитків буде уточнюватися».

 

Пізніше, в статті під назвою «Стратегія юридичного опору російській агресії», юристи Олександр Чалий і Олександр Малиновський висловили свою думку стосовно вищевикладеного питання. Далі наводимо витяг з даного матеріалу.

 

«Мін'юст зазначає, що розмір збитків, завданих українській стороні внаслідок анексії Криму, на червень 2014 року становить 1,08 трлн. грн.

 

Мін'юст не конкретизує методику, з допомогою якої здійснювалася оцінка відповідних збитків, а також не називає основні категорії оцінених збитків. Однак фіксована сума збитків може свідчити про те, що вона розрахована на основі вартості активів, втрачених Україною.

 

 

Russians_2

 

 

Такий підхід до оцінки збитків пов'язаний зі значними юридичними ризиками, оскільки, претендуючи на повернення вартісного еквіваленту втрачених активів, українська сторона може вважатися такою, що відмовилася від права на самі активи.

 

Для визначення суми збитків за основу доцільно брати не вартість активів, доступу до яких були позбавлені Україна, її громадяни та юридичні особи, щоб уникнути ризику втрати титулу (права власності на такі активи), а розраховану суму збитків за незаконне тимчасове володіння чужим майном (за незаконне позбавлення доступу України, її громадян і юридичних осіб до користування їхнім майном у Криму). При цьому сума збитків має бути не фіксованою, а розрахованою за певний проміжок часу (наприклад, за один календарний місяць) і автоматично збільшуватися з плином часу. Відповідно, сума збитків має бути розрахована як своєрідна «рента» доти, доки Крим неправомірно перебуватиме під фактичним контролем Росії. Як один із можливих варіантів – в основу розміру завданих збитків доцільно було б покласти потенційно втрачений дохід від максимально можливого, ефективного використання втраченого активу, дисконтований до поточного моменту».