МЕНЮ
ПЕРСПЕКТИВА
КУРС ВАЛЮТ
ОПИТУВАННЯ
КОНТАКТИ
PDF Друк e-mail

АНАЛІТИЧНИЙ ЦЕНТР «ІНСТИТУТ ЗАКОНОДАВЧИХ ІДЕЙ» ОПУБЛІКУВАВ

СВІЙ ВИСНОВОК ЩОДО РЕЗУЛЬТАТІВ ЗДІЙСНЕННЯ ЕКСПЕРТИЗИ ПРОЕКТУ

ЗАКОНУ ПРО РІЄЛТЕРСЬКУ ДІЯЛЬНІСТЬ В УКРАЇНІ


03 липня 2020 року

 

На думку фахівців центру законопроект №3618 від 09.06.2020 містить корупціогенні фактори, які полягають у обмеженні права власника реалізувати своє майно без залучення рієлтера, обов’язку реєструвати усі рієлтерські договори в єдиній базі даних, наявності надмірних дискреційних повноважень органів рієлтерського самоврядування та нечіткості процедури їх створення.

 

 

Analitychnyy-tsentr-Instytut-zakonodavchykh-idey

 

 

Згідно опублікованого на сайті Аналітичного центру «Інститут законодавчих ідей» висновку щодо результатів здійснення експертизи проекту Закону про рієлтерську діяльність в Україні (№3618 від 09.06.2020) даний законопроект містить корупціогенні фактори, які полягають у обмеженні права власника реалізувати своє майно без залучення рієлтера, обов’язку реєструвати усі рієлтерські договори в єдиній базі даних, наявності надмірних дискреційних повноважень органів рієлтерського самоврядування та нечіткості процедури їх створення.

 

«Без внесення відомостей до реєстру, реєстрації рієлтерського договору, фізична особа не зможе здійснити будь-які операції з власним нерухомим майном. У зв’язку з цим, по-перше, порушується право власності фізичної особи, передбачене статтею 41 Конституції України, по-друге, порушуються засади права власності, передбачені главою 23 Цивільного кодексу України. Більш того, ч.4 статті 34 законопроекту забороняє рекламувати майно будь-кому окрім власника або рієлтера. Таким чином, розміщення оголошення про продаж на OLX родичем власника пропонується вважати незаконним. Крім того, законопроєктом не забороняється встановлення плати за внесення таких відомостей та формування витягів з Єдиної інформаційної бази даних. Таким чином може бути встановлена нова корупційна схема аналогічна донедавна існуючій схемі авторизованих електронних майданчиків у сфері нерухомості. Стаття 17 покладає на споживачів рієлтерських послуг невичерпний перелік обов’язків шляхом використання конструкції «інші обов’язки, передбачені законодавством» – йдеться у тексті висновку.

 

Ведучи мову про обов’язок реєструвати усі рієлтерські договори в Єдиній базі даних, фахівці центру, зокрема, зазначають про те, що «законопроєктом встановлено (у ч.4 ст.8) обов’язок реєструвати усі «укладені ним рієлтерські договори в Єдиній інформаційній базі даних з обов’язковим присвоєнням кожному рієлтерському договору унікального номера та подає інформацію про всі укладені ним рієлтерські договори до Єдиної інформаційної бази даних у порядку, обсязі та строки, визначені Радою суспільного нагляду у сфері рієлтерської діяльності. Незареєстровані в Єдиній інформаційній базі даних рієлтерські договори є нікчемними». Законопроєктом не забороняється встановлювати плату за внесення таких відомостей та формування витягів з Єдиної інформаційної бази даних (що вимагається від продавця). Таким чином, може бути встановлена нова корупційна схема аналогічна донедавна існуючій схемі авторизованих електронних майданчиків у сфері нерухомості».

 

У свою чергу, на думку аналітиків центру «наявності надмірних дискреційних повноважень органів рієлтерського самоврядування та нечіткості процедури їх створення» створює «можливість непрозорого обрання членів Ради суспільного нагляду, яка відповідно до зауважень вище, наділяється широкими дискреційними повноваженнями і фактично створює умови для функціонування ринку рієлтерських послуг, адже відповідно до ч.9 ст.29 «Рада суспільного нагляду у сфері рієлтерської діяльності може ухвалити рішення з будь-якого питання рієлтерського самоврядування».

 

Повний текст висновку можна завантажити ТУТ.