Підготовка та підвищення кваліфікації ліцитаторів (аукціоністів) з проведення земельних торгів
МЕНЮ
ПЕРСПЕКТИВА
КУРС ВАЛЮТ
ОПИТУВАННЯ
КОНТАКТИ
PDF Друк e-mail

ПІДГОТОВКА ТА ПІДВИЩЕННЯ КВАЛІФІКАЦІЇ ЛІЦИТАТОРІВ (АУКЦІОНІСТІВ)

З ПРОВЕДЕННЯ ЗЕМЕЛЬНИХ ТОРГІВ

 

01 лютого 2018 року

 

На виконання Угоди про співробітництво щодо професійної підготовки ліцитаторів від 27.12.2017 за №114-Г, укладеної між Державною службою України з питань геодезії, картографії та кадастру та ПВНЗ «Міжнародний інститут бізнесу», Школа національних професійних кваліфікацій МІБ здійснює підготовку та підвищення кваліфікації ліцитаторів (аукціоністів) з проведення земельних торгів. Навчальний курс базової підготовки орієнтовано на всіх бажаючих, хто має на меті отримати знання з проведення земельних торгів, фахівців з відчуження об’єктів державної власності та продажу майна в процесі приватизації.

 

 

Pidhotovka-ta-pidvyshchennya-kvalifikatsiyi-litsytatoriv-auktsionistiv-z-provedennya-zemelnykh-torhiv

 

 

Сьогодні поговоримо про продаж земельних ділянок або прав на них на конкурентних засадах. Земельним кодексом України (в редакції від 31.12.2017 року) визначено, що продаж земельних ділянок державної чи комунальної власності або прав на них, може відбуватися винятково на конкурентних засадах (земельних торгах). Проте статтею 134 Кодексу встановлюється досить широкий спектр випадків, у яких земельні ділянки державної чи комунальної власності або права на них, не підлягають продажу та закріплються умови за яких такі торги не проводяться взагалі.

 

Земельні торги в Україні в останні роки розглядаються як основний спосіб продажу незабудованих земельних ділянок державної та комунальної власності, а також прав на них. Відповідно до статті 135 Земельного кодексу України, земельні торги проводяться у формі аукціону.

 

Обов’язковість проведення земельних аукціонів чинним законодавством передбачена у разі:

 

  • продажу незабудованих земельних ділянок державної або комунальної власності (стаття 134 ЗКУ, крім випадків, визначених частинами другою та третьою);

 

  • продажу земельних ділянок, на яких розташовані об’єкти, які підлягають приватизації (стаття 135 ЗКУ, стаття 18-1 Закону України «Про приватизацію державного майна» від 04.03.1992 за №2163-XII);

 

  • продажу права суперфіцію, емфітевзису на земельні ділянки державної чи комунальної власності у тому числі з розташованими на них об’єктами нерухомого майна державної або комунальної власності (стаття 134 ЗКУ);

 

  • передачі в оренду незабудованих земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності (статті 124 ЗКУ, стаття 6 Закону України «Про оренду землі» від 06.10.1998 за №161-XIV);

 

  • звернення стягнення на земельну ділянку, що перебуває у власності громадянина або юридичної особи (стаття 135 ЗКУ).

 

Під земельним аукціоном розуміють спосіб відчуження речових прав на земельні ділянки, що передбачає виставлення їх у формі лоту на торги, прийняття ставок учасників та продаж цих прав учаснику, який запропонував найвищу ціну.

 

У вузькому розумінні – земельний аукціон можна розглядати як сукупність правил та процедур, що регулюють публічну форму обороту речових прав на земельні ділянки та дозволяють визначити їх ціну.

 

Поняття «аукціон» включає в себе набір параметрів, що визначають властивості аукціону і його результат. До параметрів аукціонного механізму зараховують: оцінку лоту, тип взаємодії продавця і покупця, напрямок руху ціни, методику визначення остаточної ціни, спосіб оголошення ціни, кількість об’єктів аукціону.

 

Лотом земельного аукціону виступає речове право на земельну ділянку (право власності, право на укладання договору оренди, право суперфіцію, право емфітевзису тощо).

 

За ініціативою проведення розрізняють аукціони: примусові (наприклад, під час реалізації конфіскованого з тих чи інших правових підставах майна) та добровільні аукціони (проводяться з ініціативи власника майна).

 

Сьогодні створені сприятливі законодавчі умови для проведення земельних торгів та відповідного наповнення бюджетів. Серед переваг аукціонних торгів можна виокремити такі:

 

1) залучення значних додаткових коштів;

 

2) можливість придбати земельну ділянку з уже готовою землевпорядною документацією;

 

3) продаж ділянок на аукціоні є способом планування забудови території населеного пункту, адже ділянки продаються з певним цільовим призначенням, тобто місто чи село здійснює реалізацію генерального плану та отримує за це додаткові кошти;

 

4) відкритість та прозорість відчуження земельних ресурсів територіальної громади, певною мірою  унеможливлює корупційні діяння.

 

Як показує практика, за наявності конкуренції між покупцями ціна продажу ділянки на аукціоні перевищує стартову в кілька разів. Особливо важливо підкреслити готовність місцевої влади до проведення земельних торгів. Це свідчить в першу чергу про відкриту і прозору діяльності місцевої влади, що завжди позитивно сприймається потенційними інвесторами і значно підвищує рейтинг інвестиційної привабливості регіону. Придбання землі у власність або в оренду на торгах зручно і підприємцям, оскільки звільняє їх від необхідності витрачати кілька місяців на оформлення документації для отримання земельної ділянки у користування.

 

Однак, і тут не обходиться без проблем. Зокрема про одну з них в блозі AgroPortal наголосив Олег Кулініч, голова підкомітету з питань земельних відносин Комітету Верховної Ради України з питань аграрної політики та земельних відносин. За його словами на деяких земельних торгах відбувається навмисне «наганяння ціни» не з метою придбання лоту, а з метою одержання плати за те, що на повторному аукціоні не буде втручання у торги.

 

З огляду на вищевказане, завдання держави – зробити так, щоб земельні аукціони відбувались, як це передбачено законодавством. Одним із важливих аспектів вирішення такої проблеми є забезпечення якісної підготовки ліцитаторів (аукціоністів) з проведення земельних торгів. На виконання Угоди про співробітництво щодо професійної підготовки ліцитаторів від 27.12.2017 за №114-Г, укладеної між Державною службою України з питань геодезії, картографії та кадастру та ПВНЗ «Міжнародний інститут бізнесу», Школа національних професійних кваліфікацій МІБ здійснює підготовку та підвищення кваліфікації ліцитаторів (аукціоністів) з проведення земельних торгів.

 

Навчальний курс базової підготовки орієнтовано на всіх бажаючих, хто має на меті отримати знання з проведення земельних торгів, фахівців з відчуження об’єктів державної власності та продажу майна в процесі приватизації. Після п’яти днів навчального курсу слухачі складають іспит та за умови успішного складання отримують кваліфікаційне свідоцтво ліцитатора (аукціоніста) з проведення земельних торгів.

 

Більш детальну інформацію про умови проведення базових навчальних курсів підготовки ліцитаторів з проведення земельних аукціонів та курсів підвищення кваліфікації ліцитаторів (аукціоністів) з проведення земельних торгів можна дізнатися, перейшовши за відповідними посиланнями.

 

 

СПИСОК ЛІТЕРАТУРИ

 

1. Земельний кодекс України.

 

2. Закон України «Про приватизацію державного майна».

 

3. Закон України «Про оренду землі».

 

4. Андрій Мартин. Земельний аукціон як механізм відчудження земельних ділянок // Землеустрій і кадастр. №1. – 2010. – С. 43-47.

 

5. Олег Кулініч. Як перекрити нові «шпарини» при проведенні земельних аукціонів.

 

 

Автор: Марія Ціко, Міжнародний інститут бізнесу