MENU
PERSPECTIVE
CURRENCY
INTERVIEW
CONTACTS
PDF Печать E-mail

КЕВИН КЕЛЛИ: НЕИЗБЕЖНОСТЬ – 12 ТЕХНОЛОГИЧЕСКИХ ТРЕНДОВ,

КОТОРЫЕ ОПРЕДЕЛЯТ НАШЕ БУДУЩЕЕ

 

07 декабря 2017 года

 

Один из ведущих мыслителей современности рассказывает о главных технологических трендах, которые будут определять мир в ближайшие 30 лет и изменят нашу жизнь. Многое из того, что произойдет в ближайшие 30 лет, неизбежно и будет определяться теми технологическими трендами, которые уже проявляются. В захватывающей книге Кевин Келли (Kevin Kelly, The Inevitable: Understanding the 12 Technological Forces That Will Shape Our Future) рисует оптимистичный прогноз на будущее, показывая, как грядущие изменения в нашей жизни — от виртуальной реальности прямо дома и экономики «on demand» (по запросу) и искусственного интеллекта, встроенного в большинство производимых вещей — выступают результатом нескольких долгосрочных и ускоряющихся трендов.

 

 

Understanding-the-12-Technological-Forces-That-Will-Shape-Our-Future

 

 

У своїй книзі Кевін Келлі описує ці 12 (дванадцять) трендів і показує, як вони доповнюють один одного і перетинаються. Ці істотні сили змінять те, як ми працюємо, вчимося, купуємо і спілкуємося один з одним. Ви зможете приборкати хвилю змін і використовувати технології собі на користь, якщо будете краще розуміти ці тренди.

 

Основна ідея книги полягає в тому, що сучасні технології розвиваються в напрямку, який обумовлений фізикою. Тому цілком реально передбачити, як буде еволюціонувати цифровий світ. Більшість проривних винаходів ще чекають нас попереду. Автор книги впевнений, що майбутнє людства визначать дванадцять наступних технологічних трендів: трансформація, штучний інтелект, потік, сканування, надання доступу, спільне використання, фільтрація, ремікси, взаємодія, відстеження, постановка питань і початок.

 

 

01. ТРАНСФОРМАЦІЯ

 

Все в світі застаріває. Цифрові технології застарівають дуже швидко, тому вони вимагають постійних оновлень. Оновлення відбуваються поступово і людина настільки до цього звикає, що перестає помічати постійну трансформацію, в якій живе.

 

Безперервний розвиток технологій стимулює людей ганятися за новинками. Але незабаром після того, як вони отримують щось нове, відчуття новизни зникає. Це породжує почуття незадоволеності. Незадоволеність стимулює оригінальні ідеї і подальше зростання.

 

Люди змушені постійно навчатися новому. При цьому у користувачів не вистачає часу на те, щоб досконало оволодіти тією чи іншою технікою, так як вона застаріває і їй на зміну приходить нова. Таким чином, люди приречені бути вічними новачками.

 

Келлі називає суспільство, в якому ми живемо, протопією – суспільством в стані постійної трансформації. У нього немає кінцевої мети, крім того, щоб прагнути до безперервного вдосконалення.

 

Розчарування в утопіях ХХ століття призводить до того, що люди бояться майбутнього. Келлі закликає прийняти і його, і трансформації. Майбутнє буде результатом тих змін, які ми спостерігаємо сьогодні. За останні тридцять років неможливе стало можливим, і це тільки початок.

 

Інтернет – головний винахід попередніх 30 років. У технічному сенсі він являє собою сукупність файлів, доступних за гіперпосиланнями. Ще не все можна знайти через пошук, але ще через 30 років, на думку автора, можливості знайти все що завгодно стануть практично безмежні.

 

Сьогодні найкращий час, щоб почати створювати винаходити. Більшість продуктів, які визначать життя людей у 2050 році, будуть винайдені тільки після 2016 року. З’являться симулятори голографічних образів, контактні лінзи віртуальної реальності, інтерфейси штучного інтелекту...

 

 

02. ШТУЧНИЙ ІНТЕЛЕКТ

 

Штучний інтелект (ШІ) – головний винахід найближчого майбутнього. На думку Келлі, він з’явиться непомітно. І не у вигляді суперкомп’ютера, як вважали раніше, а в інтернеті.

 

ШІ буде являти собою потік інтегрованих програм в різних місцях, на різних носіях і на основі різних технологій. Спочатку він буде допомагати вирішувати повсякденні питання. Згодом його почнуть використовувати всюди, в тому числі для вирішення нових завдань.

 

Суперкомп’ютер вже існує. IBM Watson застосовується в медицині для діагностики пацієнтів: він визначає ймовірність хвороби за переліком симптомів. Доступ до цього комп’ютера поки обмежений партнерами IBM, але з часом він буде відкритий.

 

Інвестиції в розвиток ШІ ростуть з кожним роком. Світові IT-лідери – Yahoo!, Intel, Dropbox, LinkedIn, Pinterest і Twitter – вже придбали компанії – розробників штучного інтелекту, оскільки розуміють: за цим напрямком майбутнє. Незабаром в будь-яку техніку можна буде впровадити ШІ. Цей процес торкнеться багатьох сфер діяльності: виробництво побутової хімії, дизайн інтер’єрів, юриспруденцію, музику, маркетинг, будівництво і спорт.

 

Келлі припускає, що творцем ШІ стане Google. Багато хто вважає, що ця компанія вже використовує можливості ШІ для поліпшення пошуку, але насправді вона розвиває пошук для створення ШІ. За прогнозом автора, це може статися приблизно через десять років.

 

ШІ підкоряється закону мережевих ефектів: чим більше людей його використовують, тим потужніше він стає. Тому його творці будуть змушені нескінченно зростати, щоб випереджати конкурентів. Це призведе до утворення олігархії з двох або трьох великих компаній.

 

ШІ буде відрізнятися від людського. Люди не вміють мислити статистично, а ШІ зможе легко управлятися з великими обсягами даних. Його увага не буде обмежена, як у людини.

 

Автор не погоджується з побоюваннями Стівена Хокінга та Ілона Маска з приводу того, що створення ШІ стане останнім винаходом людей. Він налаштований оптимістично: ШІ вирішить глобальні проблеми людства. Наприклад, загадки квантової гравітації, темної енергії і темної матерії.

 

Впровадження ШІ дасть поштовх робототехніці. Незабаром роботи стануть масово замінювати людей на традиційних робочих місцях. До закінчення ХХІ століття більшість сучасних професій зникнуть. Роботи замінять робочих на конвеєрах, складах, сільськогосподарських полях, в аптеках, вантажних перевезеннях. Вони будуть займатися прибиранням вулиць та приміщень і навіть витіснять кваліфікованих працівників: перекладачів, редакторів, юристів, журналістів і навіть програмістів, архітекторів і лікарів. Але головне, роботи зможуть виконувати роботу, яку люди робити не здатні.

 

В кінцевому підсумку впровадження роботів допоможе позбавити людей від неприємної і важкої роботи, створити нові робочі місця, які допомагають людям розкрити свій потенціал.

 

 

03. ПОТІК

 

Індустріальна ера була часом точних і дешевих аналогових копій. Інформаційні продукти можна скопіювати набагато простіше і, крім того, безкоштовно. Тому економіка товарів трансформується в економіку потоку послуг.

 

Технології захисту інформації від копіювання відходять у минуле. Практика показала, що спроби заборонити копіювання на законодавчому рівні або за допомогою технічних засобів не приносять результатів. Тому бізнеси почали створювати нові форми цінності, які додаються до безкоштовних копій для отримання прибутку.

 

Келлі ділить їх на кілька груп (і говорить, що список буде розширюватися):

 

(1) Оперативність: люди готові платити за квиток на прем’єру, щоб першими побачити фільм, який пізніше стане доступний безкоштовно.

 

(2) Персоніфікація: версія продукту буде створюватися з урахуванням особливостей конкретного користувача.

 

(3) Інтерпретація інформації в інтересах споживача: до безкоштовного медичного аналізу будуть пропонуватися платні рекомендації.

 

(4) Автентичність: будь-яку програму можна завантажити безкоштовно в піратській версії, але багато заплатять за неї, щоб переконатися в її високій якості.

 

(5) Зручність: те, що продають «облачні сервіси».

 

Трансформація в режим потоку вже зачіпила музику, книги, кіно, ігри, ЗМІ, освіту. На черзі сфери транспорту, сільського господарства та охорони здоров’я.

 

Келлі виділяє чотири стадії трансформації товару в потік послуг:

 

(1) Постійність та винятковість. Професійний виробник створює якісний продукт, кожна одиниця якого унікальна і дорого коштує.

 

(2) Безкоштовність і повсюдність. Технології дозволяють проводити величезну кількість точних копій з дуже низькою вартістю одиниці.

 

(3) Потік і спільний доступ. Продукт ділиться на складові, кожна з яких несе користь. Сам продукт перетворюється в потік сервісів.

 

(4) Відкритість і трансформація. Потоки сервісів і готових елементів, які мають невелику ціну і зручні у використанні, дозволяють створювати нові товари та нові категорії продуктів.

 

 

04. СКАНУВАННЯ

 

До винаходу друкарства в суспільстві домінувала культура усного мовлення. Найбільш впливовими людьми були оратори: вони формували світогляд інших. Цінувалося шанобливе ставлення до минулого.

 

Після того як Гуттенберг винайшов друкарський верстат, ораторів замінили письменники. З’явилися нові професії, пов’язані з друком: журналісти, науковці та юристи. Завдяки книгам люди стали цінувати факти, лінійну логіку і авторитет влади.

 

Наш час – час екранів. Дисплеї використовуються всюди. В недалекому майбутньому вони будуть розміщуватися на будь-якій плоскій поверхні. Це в корені міняє характер споживання інформації та її впливу на культуру.

 

Сьогодні люди читають набагато більше, ніж 50 років тому. Однак вони читають по-іншому. Цей новий вид читання Келлі називає скануванням. Сканування – це дуже швидке читання уривків текстів вперемішку зі сприйняттям зображень в інтернеті.

 

Традиційний спосіб читання привів до розвитку грамотності, раціонального мислення, науки, появі принципів справедливості та верховенства закону. Сканування підриває ці цінності, а з ними і наше мислення. При читанні книги людина занурюється у віртуальний літературний простір. При читанні в інтернеті людина отримує фрагменти інформації, ловить загальні ідеї, але так і не занурюється в них.

 

В майбутньому книги теж зазнають змін: вони перестануть бути просто текстом на папері. Вони стануть безперервним потоком мислення, редагування, обміну та відображення на екрані. Книги майбутнього будуть схожі на Вікіпедію. По-перше, вони будуть виходити в цифровому форматі. На кожній сторінці будуть посилання на інші книги. По-друге, мережеві книги ніколи не будуть повністю завершені. Книги почнуть створюватися зусиллями інтернет-спільнот, а не окремих авторів.

 

Всі книги будуть пов’язані в глобальну мережеву бібліотеку. Завдяки пошуковим алгоритмам і штучному інтелекту можна буде створювати інтерактивні моделі ідей і концепцій.

 

Читання з екрану стимулює формування більш прагматичного типу мислення. Якщо користувач зіткнеться з новою ідеєю, він зможе відразу ж вивчити питання, дізнатися думку віртуальних друзів, знайти альтернативні точки зору, створити закладку, опублікувати прочитане в соцмережі. Читання з екрану формує навички швидкого прийняття рішень, допомагає зв’язувати одну ідею з іншими, вчить мисленню в режимі реального часу.

 

Сканування стосується не тільки читання. На думку Келлі, через 30 років всі будуть користуватися окулярами додаткової реальності. При погляді на будь-який об’єкт можна буде отримати інформацію про нього. За допомогою таких окулярів люди будуть сканувати навколишній світ.

 

 

05. НАДАННЯ ДОСТУПУ

 

Завдяки інтернету ми можемо з легкістю споживати продукти, які нам не належать. Зараз можна не купувати книги, аудіозаписи, фільми або ігри. Досить оформити підписку на онлайн-платформах, які за невеликі гроші надають необмежений доступ до своїх ресурсів.

 

Завдяки інтернету багато що стає доступним у вигляді послуг. Готелі як послуга – Airbnb, інструменти як послуга – TechShop, одяг як послуга – StitchFix, Bombfell, іграшки як послуга – NerdBlock, Sparkbox. Кілька сотень стартапів намагаються пропонувати продукти харчування як послугу.

 

Сучасні послуги постійно адаптуються під потреби споживачів. Виграють обидві сторони: виробник отримує лояльного користувача, користувачі – високу якість через безперервне поліпшення сервісу і персоналізацію.

 

Стартапи шукають нові способи застосування тих ресурсів, які використовуються неефективно. Вони пропонують незадіяні активи людям, яким вони потрібні, в режимі реального часу. Ця модель може працювати майже в будь-якій сфері.

 

Право доступу практично не відрізняється від оренди. Користувач отримує в своє розпорядження речі без необхідності витрачатися на їх придбання та зберігання. Сьогодні взяти напрокат можна практично все.

 

Фізичний товар можна здати в оренду одночасно тільки одному споживачеві. У цифровій економіці будь-який продукт може бути використаний безліччю користувачів. При цьому якість послуги від цього не знижується. Чим більше користувачів, тим дешевше послуга.

 

Раніше було два основних способи організації роботи: компанія і ринок. Нещодавно з’явився третій – платформа. Платформа – це фундамент, на якому інші бізнеси створюють свої продукти і послуги. Вона пропонує товари, які сама не виробляє.

 

Apple, Microsoft, Google і Facebook – платформи. Вони співпрацюють із зовнішніми розробниками для розвитку своїх продуктів. Практично на будь-якому рівні платформи за замовчуванням діє принцип спільного користування навіть в умовах конкуренції.

 

 

06. СПІЛЬНЕ ВИКОРИСТАННЯ

 

Мережеві технології дозволяють великій кількості людей користуватися загальними ресурсами і спільно працювати. Келлі стверджує, що з часом це призведе до формування «цифрового соціалізму».

 

Він не буде схожий на класичний соціалізм. Класова боротьба в ньому не буде мати значення. Цифровий соціалізм не претендуватиме на державну ієрархію. Він буде представляти собою систему колективного розподілу ресурсів і спільного виробництва цінностей.

 

Соцмережі і платформи відкрили для користувачів можливості швидко і безкоштовно створювати горизонтальні взаємозв’язки. Групи людей можуть обмінюватися інформацією, вступати у взаємодію, співпрацювати – і в підсумку приходять до спільного виробництва.

 

Сьогодні мільярди людей вже створюють безкоштовний контент в соцмережах. Вони діляться своїми історіями, залишають коментарі, розміщують фотографії, створюють відео і музику, тим самим конкуруючи з цілими галузями.

 

У комерційній сфері спільний доступ має кілька популярних форм. Існують платформи для колективних інвестицій (crowdfunding), які дозволяють збирати величезні суми грошей на фінансування стартапів. Інші платформи забезпечують спільне виробництво продуктів (crowdsource). Наприклад, платформа TopCoder збирає в одному місці розробників, тестувальників, дизайнерів і інших фахівців для спільної роботи над комерційними проектами. Це призводить до ослаблення впливу класичних ієрархічних організацій як в суспільному житті, так і в бізнесі.

 

Сьогодні в світі більше художників, письменників і музикантів, ніж коли б то не було. Вони виробляють всілякі продукти у величезних кількостях. При цьому знайти якусь вузькоспеціалізовану тему стає дуже просто, а кожен продукт може легко знайти свою аудиторію.

 

В найближчому майбутньому все, чим користувачі можуть поділитися один з одним, стане об’єктом спільного доступу. Будуть виникати швидкі, прості і дешеві інструменти для спільної праці. Кращим способом підвищити цінність чого-небудь буде забезпечення до нього спільного доступу. Далі користувачі зроблять все самі.

 

 

07. ФІЛЬТРАЦІЯ

 

Наша епоха – найсприятливіша в історії для споживачів інформаційного продукту. Щорічно створюється безліч нових творів, і звичайна людина одним кліком може отримати доступ до більшості книг, пісень, фільмів, записів. З кожним днем їх кількість збільшується. А завдяки появі технологій, що полегшують створення нового, нам все простіше виразити себе, представивши своє творіння світу.

 

Нас накриває лавина варіантів роботи, розвитку і розваг, але величезний розмір цієї «бібліотеки всього на світі» не відповідає нашим можливостям. Нам потрібна допомога в навігації по цим «джунглях», інструмент, який відкине все зайве і підкаже правильний вибір. Таким чином, ми застосовуємо різні фільтри-посередники, від влади і видавництв до брендів і друзів. Але і ці способи не справляються із завданням звуження величезної кількості можливостей до мінімуму кращих саме для нас. У цей момент на допомогу приходять рекомендаційні «пошукачі», які просівають вже відібраний масив і передбачають, що може вам сподобатися тепер. Саме ці рекомендаційні фільтри забезпечують третину продажів Amazon.

 

Щоб запропонувати речі, які нам сподобаються, алгоритми штучного інтелекту максимально звужують коло варіантів, відкидаючи можливості, яких ми ніколи не побачимо. Це загрожує тим, що ми перестанемо бачити все, що хоча б трохи відрізняється від уже відомого, навіть якщо щось інше могло бути нам за смаком. Будь-який фільтр не пропускає і щось хороше. Це прокляття світу достатку: ми здатні взяти лише крихітний шматочок від всіх існуючих благ.

 

Скоро в нашому розпорядженні будуть прекрасні фільтри, готові виконати будь-яке наше бажання. Але проблема в тому, що часто ми самі не знаємо, чого хочемо.

 

 

08. РЕМІКСИ

 

В умовах сучасного достатку важко створити щось абсолютно нове. Тому новатори комбінують ранні і прості жанри медіа з більш пізніми і складними, отримуючи необмежену кількість нових. Дешеві і універсальні інструменти для творчості порушують закономірність, коли легше споживати запропонований продукт, ніж створювати щось самому. На подив експертів, десятки мільйонів людей за останні роки витратили безліч годин на створення фільмів. Звичайно, це не голлівудські блокбастери, але набагато важливіше не це, а їх кількість.

 

Технології дозволяють фрагментувати існуючі жанри, повторювати і змішувати продукти. Так вони набувають нового значення.

 

Можливість повернутися до початку і послухати твір знову в тому ж самому виконанні змінила сам твір. Пісні стали в середньому коротші, мелодичніші і більш зручніші для повторення. Можливість повторного перегляду випустила фільми з «тюрми» телевізійної програми і перетворила в шоу, яке можна дивитися знову і знову. А ще ділитися вподобаним контентом з іншими людьми, обговорювати, аналізувати і вивчати його.

 

Найближчим часом у нас з’явиться можливість записувати все навколо, щоб потім знайти потрібний момент і переглянути записи. Це створить нову культуру, в якій минуле кожної людини можна відтворити. А частини ідей і продуктів будуть піддаватися копіюванню і трансформації для створення чогось абсолютно нового. Найважливішими творами культури будуть ті, які найчастіше ставали основою для реміксів.

 

 

09. ІНТЕРАКТИВНІСТЬ

 

Швидкому прогресу віртуальної реальності сприяють дві її переваги: ефект присутності та інтерактивність. Підроблений світ, який здається справжнім, вабить нас розширеними можливостями, прибирає ті перепони, які все більше обтяжують нас в нашому прагненні отримати максимум вражень. Сьогодні віртуальна реальність знаходиться десь посередині між фільмом в IMAX 3D і голографічною кімнатою, де немає обмежень.

 

Microsoft розробляє доповнену реальність, щоб створити офіс майбутнього. Замість того щоб працювати в своєму відсіку, дивлячись на стіну, співробітники сидять у відкритому просторі в окулярах HoloLense і бачать навколо гігантську стіну з віртуальних екранів. Або одним клацанням «переміщуються» в 3D-конференц-зал, приєднуючись до десятка колег, які живуть в інших містах. Або «переміщаються» в навчальний клас, де інструктор покаже їм, як надавати першу допомогу, допомагаючи їх аватарам правильно проводити процедури. Подібні уроки в доповненій реальності будуть багато в чому перевершувати заняття в реальному світі.

 

Хоча ефект присутності нас дуже приваблює, але саме інтерактивність віртуальної реальності стане основою її успіху. Кращі зразки синтезованих світів – ті, які створюють ефект присутності не завдяки самій високій роздільній здатності, але завдяки самій активній взаємодії з іншими людьми.

 

Ми наділяємо наші пристрої «органами почуттів» – «очима», «вухами», датчиками руху, щоб можна було з ними взаємодіяти. Це спосіб перемогти тиранію комп’ютерних кнопок – оптимізувати і урізноманітнити нашу активність, щоб можна було маніпулювати не тільки руками, але і всім тілом. Для тривалого використання інтерфейсів майбутнього більше підійдуть рухи, схожі на мову жестів.

 

 

10. ВІДСТЕЖЕННЯ

 

В останні роки крихітні і недорогі цифрові сенсори зробили запис параметрів людського тіла таким простим, а різноманітність цих параметрів таким значним, що кожен тепер може отримати безліч даних про себе.

 

Подібні мікроскопічні вимірювачі можна вставити в годинник, одяг, окуляри, телефони або розташувати в машинах, офісах і громадських місцях, не витративши багато грошей. Кількість параметрів, за якими стежать люди, зростає. І ці експерименти над собою вже почали міняти наші уявлення про медицину, здоров’я і людську поведінку.

 

Системи самовідслідковування вже допомагають діагностувати хвороби на ранніх стадіях, постійне фіксування рутинної діяльності дозволяє зробити цікаві висновки з «особистої аналітики», виокремити стійкі тенденції, які важко було б передбачити. Автор упевнений, що якщо якийсь параметр можна відстежити, хтось десь вже цим займається. В недалекому майбутньому стане можливим використовувати особисту базу даних про ваше тіло (включаючи повну розшифровку генома), щоб скласти персональний план лікування і створити індивідуальні ліки.

 

Всі ці сенсори виробляють занадто багато одиниць інформації, щоб її можна було легко проаналізувати. У довгостроковій перспективі потоки даних, що надходять з сенсорів на наших тілах, перестануть бути числами і перетворяться в нові почуття. Еволюція забезпечила людину почуттями, необхідними для виживання, саме тому ми реагуємо на холод, відчуваємо почуття голоду. Однак вона не навчила людське тіло розпізнавати наслідки надмірностей, таких як перевищення нормального рівня цукру в крові. Якщо виміри сенсорів уявити в формі, яку можна відчути, наприклад у вигляді вібрації на зап’ясті, такий пристрій розвине в нас нову здатність, яку ми відчайдушно потребуємо, – відчувати і розуміти власний організм.

 

 

11. ПОСТАНОВКА ПИТАНЬ

 

Ідея онлайн-довідника, організованого як енциклопедія, який дозволяє будь-якій людині в світі додавати туди матеріали в будь-який час і без дозволу, викликала скепсис у багатьох експертів, в тому числі і автора цієї книги. Але успіх Вікіпедії продовжує перевищувати всі очікування. У 2015 році в ній налічувалося 35 мільйонів статей на 288 мовах. Її цитують у Верховному суді США, на неї покладаються школярі по всьому світу, її використовують журналісти і любителі вчитися, щоб швидко отримати інформацію за новою темою.

 

Виявляється, успіх цієї енциклопедії полягає в правильних інструментах, за допомогою яких легше повернути попередню версію статті, ніж зіпсувати її. Тому досить хороша стаття користується успіхом і з часом розростається. Приклад Вікіпедії доводить, що при належному підході співтовариства людей, що співпрацюють, можуть обійти таку ж кількість амбітних індивідів, що змагаються.

 

Кількість і популярність продуктів з відкритим кодом, схожих на Вікіпедію, стає дедалі більше. У нас з’являється безліч ресурсів, які діють без істотних фінансових вливань і створені добровольцями, які працюють без зарплати і начальників. Багато проривів сучасного суспільства – результат масштабного співробітництва та масової соціальної взаємодії в реальному часі, яка, в свою чергу, можлива завдяки всюдисущності моментального зв’язку між мільйонами людей.

 

Якщо знання ростуть по експоненті, то, по ідеї, скоро у нас повинні закінчитися загадки. Проте ми, навпаки, продовжуємо відкривати ще більше невідомого. Таким чином, хоча наші знання збільшуються, нових питань теж стає все більше. Більш того, можна з упевненістю стверджувати, що найважливіші питання ми ще не задали.

 

Технології, які допомагатимуть ставити питання, почнуть цінуватися більше. Адже постановка питань часто працює потужніше, ніж отримання відповідей.

 

 

12. ПОЧАТОК

 

Через тисячу років наша епоха буде сприйматися як неймовірний момент, коли жителі планети об’єдналися в щось більше. Оскільки ми всі інтегровані в цей процес, нам складно побачити його форми, для нас він протікає непомітно, туманно і рідко викликає подив. «В його серці сім мільярдів людей, яких скоро буде вже дев’ять, і вони безперервно утворюють все нові і нові взаємозв’язки, підходячи до безпосереднього об’єднання умів», – пише автор.

 

Колективний інтелект всіх людей і машин (плюс інтелект природи і будь-яка поведінка, яка випливає з цього всього) автор називає холосом. І всі ми, кожен раз переходячи за черговим посиланням, вчимо цю глобальну систему бути корисною і продуктивною.

 

На думку автора, при нинішній швидкості поширення технологій до 2025 року всі, хто живе на планеті Земля, отримають доступ до цієї платформи за допомогою якогось майже безкоштовного пристрою. Все буде на ній. Або в ній. Або, кажучи простіше, все і буде нею.

 

 

ПЯТЬ ОСНОВНИХ ТЕЗИСІВ КНИГИ

 

(1) Інтернет нині перебуває лише на початковій стадії розвитку. Він трансформується в хмарний штучний інтелект, до якого будуть підключатися пристрої та предмети так само, як зараз до електрики.

 

(2) Якість життя людства підвищиться. Нові винаходи дозволять розкривати потенціал людей, вирішувати складні проблеми людства, змінять в кращу сторону ринок праці.

 

(3) Завдяки інтернету суспільство рухається в бік цифрового соціалізму. Люди будуть спільно користуватися ресурсами і створювати цінність. Авторство і індивідуалізм відійдуть на другий план. Горизонтальні зв’язки і децентралізація прийдуть на зміну ієрархічним організаціям.

 

(4) У довгостроковій перспективі потоки даних, що надходять з сенсорів на наших тілах, перестануть бути числами і перетворяться в нові почуття.

 

(5) Найближчим часом у нас з’явиться можливість записувати все навколо, щоб потім знайти потрібний момент і переглянути. Це створить нову культуру, в якій минуле кожної людини можна буде відтворити.