MENU
PERSPECTIVE
CURRENCY
INTERVIEW
CONTACTS
PDF Печать E-mail

НАССИМ ТАЛЕБ: ПРОПАСТЬ МЕЖДУ «ЭТИЧЕСКИМ» И «ЗАКОННЫМ» ВСЕ ВРЕМЯ РАСШИРЯЕТСЯ

 

17 мая 2018 года

 

В начале 2018 года был издан пятый том пятикнижия Incerto американского экономиста ливанского происхождения, финансового трейдера, эссеиста, исследователя и статистика или, как он сам себя любит называть, эмпирического скептика Нассима Талеба (Nassim Nicholas Taleb) – «Своя шкура на кону. Скрытые асимметрии в повседневной жизни» (Skin in the Game: Hidden Asymmetries in Daily Life) – о решающей роли неопределенности в нашей жизни и пагубности самонадеянности отдельного круга лиц, которые рассуждают о том, чего не хватает миру.

 

 

Nassim-Taleb-Prirva-mizh-etychnym-i-zakonnym-ves-chas-rozshyryuyetsya-1

 

 

На думку багатьох людей Талеб є одним із найважливіших сучасних мислителів, генієм і новим пророком, античною фігурою середземноморської цивілізації. Інші вважають його просто балаболом, який піарить себе багатослівним переказом чужих ідей, банальностей і анекдотів на теми, в яких він сам мало що розуміє.

 

Талеб відповідає своїм опонентам з розмахом, називаючи їх Інтелектуальними Йолопами, що перекваліфікувалися з астрологів в економісти, з базік в психологів, а з грабіжників в банкіри... І все тому, що вони не бажають поставити на кін свою власну шкуру. За словами Талеба, Інтелектуальні Йолопи постійно розказують нам про те, що робити, що їсти, як говорити, як думати, і навіть за кого голосувати. Вони ніколи не матюкаються у Twitter і дуже полюбляють говорити про рівність, при цьому ніколи в житті не запросять на пиво представника меншини (наприклад, водія таксі). Найбільше, чого вони бояться – персональної відповідальності за власні вчинки.

 

Саме тому, заключна частина п’ятикнижжя Incerto «Своя шкура на кону. Приховані асиметрії в повсякденному житті» (Skin in the Game: Hidden Asymmetries in Daily Life) видалася досить провокативною, різкою, а також такою, що неодмінно когось обурить, адже критикуючи неприйнятні, з його погляду, явища, автор вдається до емоційних узагальнень та переходить на особистості.

 

 

Nassim-Taleb-Prirva-mizh-etychnym-i-zakonnym-ves-chas-rozshyryuyetsya-2

 

Серія Нассіма Талеба Incerto включає наступні книги:

«Обдурені випадковістю» (Fooled by Randomness, 2001),

«Чорний лебідь» (The Black Swan, 2007, друга редакція — 2010),

«Прокрустове ложе» (The Bed of Procrustes, 2010),

«Антикрихкість» (Antifragile, 2012),

«Своя шкура на кону» (Skin in the Game, 2018).

 

 

Так що ж таке – ця своя шкура на кону? І про які асиметрії йдеться в заголовку книги? Чому це, врешті-решт, настільки важливо, щоб писати про це ціле п’ятикнижжя? Коротку відповідь на це питання автор дає вже в четвертій книзі «Антикрихкість» (розділ VII «Етика крихкості та антикрихкості», глава 23 «Своя шкура на кону: антикрихкість і опціональність за чужий рахунок»). А вже в п’ятому томі все розкладено буквально по полицях на майже 300 сторінках.

 

Антикрихкість – це властивість всіх природних (і складних) систем (людей, компаній, держав і т.п.), що дозволяє в умовах невизначеності, не просто вижити, а й стати сильніше. Ймовірність рідкісних подій в цьому світі просто не піддається обчисленню, а кількість таких явищ (від повеней до фінансових криз) величезна. Тому не потрібно прагнути передбачати майбутнє, а слід бути антикрихким.

 

У зв’язку з цим, найнебезпечнішою проблемою сучасності, на думку автора, є згубне перенесення крихкості та антикрихкості з однієї групи людей на іншу. В результаті одні отримують вигоду (нічим при цьому не ризикуючи), а інші на рівному місці змушені миритися з втратами і фактично розраховуватися за чужі помилки (хоча самі вони нічого і не робили):

 

  • Одні (бюрократи, політики, банкіри, консультанти, радники, різного роду «експерти», які постійно щось аналізують і прогнозують) – не ставлять на кін свою шкуру. Вони отримують вигоду, переносячи шкоду від своєї діяльності на інших і володіючи прихованими опціонами за чужий рахунок.

 

  • Інші (громадяни, бізнесмени, активісти) – ставлять свою власну шкуру на кін, приймаючи водночас всі ризики і негативні наслідки на себе.

 

  • Треті – ставлять на кін свою власну шкуру, але заради інших (святі, воїни, солдати, пророки, бунтарі, дисиденти, революціонери, журналісти-розслідувачі), приймаючи ризик за інших і створюючи універсальні цінності.

 

Через цю асиметрію і завдяки такому перенесенню ризиків прірва між «етичним» і «законним» весь час розширюється, а світ балансує на межі глобальної катастрофи.

 

На думку Талеба, багатства заслуговують генії і ті, хто ризикує собою й своїми власними інтересами, а не весь час намагається уникати відповідальності. Натомість в сучасному суспільстві нагору часто потрапляють саме люди, які взагалі не беруть на себе ризиків. Приміром, менеджер великої корпорації заробляє суми, яким багато хто позаздрить, але при цьому нічого не втратить, якщо компанія піде на дно (у найгіршому випадку він змушений буде шукати нову роботу, зазначає автор).

 

За словами Талеба, принцип «шкура на кону» є критично важливим для побудови справедливішого суспільства, де рівність є динамічною. Досягти її, на думку автора, можна не за рахунок допомоги бідним та адміністративних методів (наприклад, податку на багатство). За словами Талеба, це можна зробити, створивши умови, які сприятимуть ротації людей між різними соціальними прошарками населення, щоб жоден із порівняно невеликого числа найзаможніших не був упевненим у тому, що залишиться у цьому статусі назавжди. Лише так можна запустити роботу соціальних ліфтів.

 

Адекватні рішення приймаються тільки тоді, коли людина ризикує власною шкурою. Зараз же політики управляють своїми країнами і світом в цілому так, немов у комп’ютерну гру грають: ризики нульові, а значить, і рішення будуть неадекватними. Якою б глобальною проблемою не займався бюрократ, він не приймає її близько до серця.