MENU
PERSPECTIVE
CURRENCY
INTERVIEW
CONTACTS
PDF Печать E-mail

ЕДИНАЯ БАЗА ДАННЫХ ОТЧЕТОВ ОБ ОЦЕНКЕ: ЧТО СТОИТ ОЖИДАТЬ В 2018 ГОДУ?

 

11 декабря 2017 года

 

Бурные события, которые развивались в нашей стране на прошлой неделе, внесли некоторую неопределенность в ряды профессионального оценочного сообщества. Сначала общественность всколыхнула новость о том, что в ходе голосования за изменения в Налоговый кодекс Украины, которое состоялось 07.12.2017 в стенах украинского парламента, Верховной Радой Украины было одобрено создание Единой базы данных отчетов об оценке, на необходимости внедрения которой настаивал народный депутат Максим Курячий («Блок Петра Порошенко»). Позже появилась информация опровергающего характера, якобы данная инициатива действительно имела место, была учтена и поддержана профильным комитетом, однако так и не смогла набрать достаточного количества голосов на свое подтверждение в стенах Верховной Рады Украины. Но что же произошло на самом деле?

 

 

Yedyna-baza-danykh-zvitiv-pro-otsinku-Shcho-varto-ochikuvaty-u-2018-rotsi

 

 

Бурхливі події, що розвивалися в нашій країні на минулому тижні, внесли певну невизначеність в ряди професійної оціночної спільноти. Спочатку громадськість сколихнула новина про те, що в ході голосування за зміни до Податкового кодексу України, яке відбулося 07.12.2017 у стінах українського парламенту, Верховною Радою України було схвалено створення Єдиної бази даних звітів про оцінку, на необхідності впровадження якої наполягав народний депутат Максим Курячий («Блок Петра Порошенка»). Пізніше з’явилася інформація спростовуючого характеру, нібито дана ініціатива дійсно мала місце, була врахована і підтримана профільним комітетом, проте так і не змогла набрати достатньої кількості голосів на своє підтвердження у стінах Верховної Ради України. То що ж відбулося насправді?

 

Відповідь на це непросте питання нарешті можна дати сьогодні. На офіційному сайті Верховної Ради України оприлюднено повний текст стенограми пленарного засідання. Схоже на те, що події, які відбувалися у четвер у стінах українського парламенту дійсно проходили у надзвичайно драматичному руслі. Далі без коментарів…

 

 

Стенограма засідання ВРУ у розрізі прийняття поправки №99 Максима Курячого

ЗАСІДАННЯ ТРИДЦЯТЬ ДЕВ’ЯТЕ

Сесійний зал Верховної Ради України

07 грудня 2017 року

Веде засідання Голова Верховної Ради України ПАРУБІЙ А.В.

 

20:00:24

ГОЛОВУЮЧИЙ. …І я запрошую до слова голову комітету Южаніну Ніну Петрівну, будь ласка. І прошу авторів правок приготуватись до важкої, але плідної роботи. Будь ласка…

 

20:02:03

ЮЖАНІНА Н.П.

Шановний пане Голово, шановні колеги! Дозвольте доповісти позицію комітету щодо підготовленого до другого читання законопроекту про внесення змін до Податкового кодексу України щодо забезпечення збалансованості бюджетних надходжень у 2018 році… До другого читання надійшло 244 пропозиції. Ці пропозиції стосуються практично всіх розділів Податкового кодексу України та внесення змін до інших законодавчих актів України. Ми із залученням широкого загалу народних депутатів України, експертів і спеціалістів декількох комітетів досить виважено опрацювали всі пропозиції, загалом враховано в цілому, частково та по суті 178 пропозицій, відповідно 66 пропозицій відхилено. Комітет пропонує врахувати до другого читання ряд новацій, які направлені на удосконалення податкових норм і норм інших законів щодо окремих податків за для стимулювання бізнесу, покращання інвестиційної привабливості держави, а також лібералізації умов ведення бізнесу. Крім того, пропонуємо запровадити норми щодо захисту прав платників податків та посилення відповідальності посадових осіб контролюючих органів за порушення їх прав. Аби не гаяти часу, ми можемо перейти на поправки, або ж далі проговорити…

 

Веде засідання Перший заступник

Голови Верховної Ради України ГЕРАЩЕНКО І.В.

 

20:05:16

ГОЛОВУЮЧИЙ. Я пропоную переходити до поправок. Колеги, дивіться, яка в нас ситуація: до Митного кодексу у нас подали 250 поправок… До Податкового кодексу, до проекту Податкового кодексу у нас подали 250 поправок. Давайте будемо реалістами і будемо оголошувати тільки ті поправки, які мають зараз шанс бути підтриманими для того, щоби ми все-таки впоралися і з Податковим кодексом, і потім з проектом бюджету. Я… Долженков не наполягає. Я зараз дивлюся ті поправки, які можуть бути такими, що на них наполягають. Якщо когось я не помічу, колеги, то ви піднімете руку. Добре? Зараз-зараз-зараз. Тут дуже багато поправок, колеги, враховано. Дуже багато поправок враховано. І більшість поправок враховано, але є кілька поправок, які, можливо, колеги будуть просити озвучити…

 

[Наступні півтори години одне за одним провалюються голосування на підтвердження поправок №№8, 9, 10, 101, 105, 112, 116, 123, 133, 135, 137, 146, 149, 164, 165, 173, 179, 180, 182, 183, 184, 197, 185, 186, 187, 190, 191, 198, 201, 207, 208, 209, 213, 229, 230, 241, 243, 80, 244]

 

21:29:30

ГОЛОВУЮЧИЙ. Дивіться, зараз народний депутат Кучер, поправка номер 99-а. Я чесно всі поправки пройшла. 99-а, народний депутат Кучер. Це поправка 99-а. Знаєте, про що там ідеться? Там ідеться… Це народного депутата Курячого, і вона була врахована комітетом. Прошу Кучеру мікрофон увімкнути. 99-а. (Шум у залі)

 

21:29:53

КУЧЕР М.І.

Народний депутат Кучер. Прошу поставити на підтвердження правку 99. Нормою цієї правки є створення єдиної бази даних звітів та оцінку. Порядок ведення цієї бази затверджується Фондом державного майна, авторизований майданчик авторизується Фондом державного майна, здійснена авторизація затверджується спільним рішення Фонду державного майна. І в наступному році буде проведена нормативна грошова оцінка земель і всі аграрники дружним ходом підуть в Фонд державного майна, перед цим в Держгеокадастр. Я пропоную на підтвердження і не голосувати за цю правку.

 

ГОЛОВУЮЧИЙ. Так, зараз автору поправки 99, Максима Курячого. Будь ласка, мікрофон. Просто, щоб всі розуміли, про що йдеться, бо вже заплутались.

 

21:30:47

КУРЯЧИЙ М.П.

Шановні колеги народні депутати, я хочу зняти побоювання, які щойно тільки в залі пролунали. Справа в тому, що ця правка абсолютно не торкається аграріїв, абсолютно. Ця правка направлена і спрямована проти так званих «чорних» ріелторів, які занижують ринкову вартість на нерухомість. А, що стосується оцінки саме земельних ділянок. Так воно регулюється це питання окремим галузевим законодавством. Є відповідний Закон про оцінку земель і ця правка не розповсюджується на аграріїв і власників земельних ділянок. Питання надумане і, я думаю, що і пан Кучер і дехто просто не розібралися в цьому питанні. Правку треба залишати, вона проти «чорних» ріелторів.

 

ГОЛОВУЮЧИЙ. Пане Кучер, ви наполягаєте чи вас задовольнило роз'яснення? Я вас не бачу просто. Пане Кучер?

 

21:31:47

КУЧЕР М.І.

Да, я наполягаю.

 

ГОЛОВУЮЧИЙ. Ви наполягаєте? За наполяганням пана Кучера ми ставимо на підтвердження поправку 99, яку комітет підтримав. Я прошу визначитися, 99 поправка. Прошу визначитися. Так, колеги, дивіться, ми зараз будемо безкінечно повертатись до поправок, це несправедливо і нечесно до проведеної роботи. Тому…

 

21:32:12

За-112. 112 зараз за 99 поправку. Я обіцяла дати по всім поправкам…

 

Веде засідання Голова Верховної Ради України ПАРУБІЙ А.В.

 

21:35:34

ГОЛОВУЮЧИЙ. Пані Ніна, я дуже прошу зараз паузу. Колеги, я вам нагадаю, що після кожного довгого законопроекту, так було і по освітній, і по медичній, і по пенсійній реформі, голова комітету підсумовує і говорить, до яких поправок треба повернутись, щоб законопроект не був розбалансований. А особливо, це важливо, коли це стосується головного фінансового документу країни. Тому, пані Ніна, я прошу зараз, коли ви будете говорити підсумкове слово, назвати перелік тих правок, до яких, на ваше переконання, треба  повернутись для того, щоб був збалансований законопроект. І я надаю слово для виступу Ніні Петрівні Южаніній. Будь ласка, включіть мікрофон.

 

21:36:14

ЮЖАНІНА Н.П.

Шановні колеги, я розпочала з того, що насправді зміни, які, і пропозиції, подавалися народними депутатами, лише стимулюють виробництво в Україні. Нарешті, ми звернули увагу на ті необхідні речі, які просили навіть в минулому році врахувати і у нас не було змоги. Зараз поправок, які стосуються адміністрування, було набагато менше тому ми справді розглядали досить кропітливо, з усіма експертами, які були залучені в комітеті, всі поправки, які надавали. Тому задля збалансування даного проекту закону, прошу вас проголосувати і підтримати наступні поправки: 8, 80, 99, 116, 133, 135, 137, 179, 180, 184, 185, 187, 190, 191, 207, 208, 209, 213, 230, 243 і 244…

 

21:38:43

ГОЛОВУЮЧИЙ. Отже, колеги, доповідь завершена. Переходимо до голосування. Ми можемо голосувати? Колеги, ми ж не зможемо проголосувати поки ви тут є. Я прошу всіх повернутися до робочі місця, прошу всіх зайти в зал і зайняти робочі місця…

 

21:39:54

ГОЛОВУЮЧИЙ. Колеги, у вас дуже емоційна дискусія. Отже, народні депутати, народні депутати вимагають, щоб Ніна Петрівна прочитали ще раз, щоб всі виразно і чітко почути…

 

21:40:52

ЮЖАНІНА Н.П.

Я… Ні, Володимир Борисович… Я…

 

21:41:35

ЮЖАНІНА Н.П.

Зараз переголосовуємо. Не до мене питання…

 

ГЕРАЩЕНКО І.В.

Шановні колеги, будь ласка, займіть робочі місця. Будь ласка, залиште за трибуною тільки голову комітету. Шановні колеги, будь ласка, розблокуйте трибуну, будь ласка, колеги!

 

ГОЛОВУЮЧИЙ. Отже, колеги, я прошу… дискусія була перед тим під час обговорення законопроекту. Я прошу зараз зупинитися і прошу дати можливість голові комітету завершити свій виступ. Я прошу дати можливість голові комітету завершити виступ. І прошу зайняти робочі місця, Ніна Петрівна, будь ласка.

 

ЮЖАНІНА Н.П.

Шановні колеги, перелічить ще раз поправки? 8, 80, 99, 116, 133, 135, 137, 179, 180, 184, 185, 187, 190, 191 207, 208, 209, 213, 241, 243 і 244.

 

ГОЛОВУЮЧИЙ. Дякую. Колеги, будь ласка, я прошу…

 

ЮЖАНІНА Н.П.

Я прошу підтримати ці поправки.

 

ГОЛОВУЮЧИЙ. Я прошу повернутись на робочі місця. Я прошу не стояти біля трибуни. Будь ласка, прошу всіх сісти і не займати… не зривати засідання…

 

21:42:26

ГОЛОВУЮЧИЙ. І прошу, одна хвилина, Прем'єр-міністр, і прошу сісти на робочі місця.

 

ГРОЙСМАН В.Б.

Шановні колеги, народні депутати! Шановний пане Голово! Дивіться ми внесли ці закони не один місяць назад у парламент, серйозно працювали над тим, щоб знайти правильне рішення, для чого? Для розвитку національної економіки…

 

21:45:14

ГОЛОВУЮЧИЙ. …Ми повернулися. Тепер я ставлю на голосування підтримку всіх поправок, які були названі під стенограму, а також 201-а і 183-я. Прошу проголосувати, прошу підтримати. Голосуємо. Прошу підтримати, прошу проголосуватию Голосуємо.

 

21:45:39

За-234. Рішення прийнято. І тепер я ставлю проект Закону про внесення змін до Податкового кодексу України щодо забезпечення збалансованості бюджетних надходжень у 2018 році (6776-д) у другому читанні та в цілому з техніко-юридичними правками. Прошу проголосувати, прошу підтримати, колеги! Прошу голосувати, прошу підтримати. Голосуємо! Кожен голос має вагу. Голосуємо!

 

21:46:14

За-252. Закон прийнятий…

 

 

Отже, в ході проведення тридцять дев’ятого пленарного засідання Верховної Ради України від 07.12.2017 під час безпосереднього обговорення поправки №99 народного депутата Максима Курячого до проекту Закону «Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо забезпечення збалансованості бюджетних надходжень у 2018 році» (№6776-д) вона дійсно не змогла набрати достатньої кількості голосів на своє підтвердження: за – 112, проти – 4, утрималися – 54, не голосували – 185, всього – 355 (результати поіменного голосування). Проте, як видно із тексту повної стенограми даного пленарного засідання, дещо пізніше за клопотанням голови комітету з питань податкової та митної політики Южаніної Ніни Петрівни відбулося пакетне переголосування за відхилені раніше народними депутатами 23 (двадцять три) поправки, в ході якого всі вони були знову включені до проекту вищезазначеного закону.

 

 

Остаточний зміст поправки №99 Максима Курячого

У статті 172 Податкового кодексу України:

 

у пункті 172.3:

 

абзац перший після слів «відповідно до закону» доповнити словами «та зареєстрованої в єдиній базі даних звітів про оцінку».

 

у пункті 172.3 після абзацу першого доповнити новими абзацами такого змісту:

 

«Єдина база даних звітів про оцінку – інформаційно-телекомунікаційна система, до складу якої входять база даних та модуль електронного визначення оціночної вартості (з метою перевірки вартості об’єктів оподаткування, внесеної суб’єктом оціночної діяльності). Єдина база даних звітів про оцінку забезпечує розміщення, створення, зберігання та оприлюднення всієї інформації про об’єкт нерухомості та його вартість, електронне визначення оціночної вартості, автоматичний обмін інформацією і документами з авторизованими електронними майданчиками та користування сервісами з автоматичним обміном інформацією, доступ до якого здійснюється за допомогою мережі Інтернет.

 

Порядок ведення єдиної бази даних звітів про оцінку затверджується Фондом державного майна. Внесення інформації зі звітів про оцінку до єдиної бази даних звітів про оцінку здійснюється суб’єктами оціночної діяльності через авторизовані електронні майданчики. Авторизований електронний майданчик – авторизована Фондом державного майна інформаційно-телекомунікаційна система, яка має комплексну систему захисту інформації з підтвердженою відповідністю відповідно до Закону України «Про захист інформації в інформаційно-телекомунікаційних системах» та забезпечує реєстрацію суб’єктів оціночної діяльності, розміщення, отримання і передавання інформації та документів (без попередньої ідентифікації суб’єкта оціночної діяльності) до єдиної бази даних звітів про оцінку з метою перевірки оціночної вартості об’єкта нерухомості, користування сервісами з автоматичним обміном інформацією, доступ до якого здійснюється за допомогою мережі Інтернет. Порядок авторизації електронних майданчиків затверджується спільним рішенням Фонду державного майна та спеціально уповноваженого центрального органу виконавчої влади з питань організації спеціального зв'язку та захисту інформації.

 

Єдина база даних звітів про оцінку повинна забезпечити збереження та належний захист усієї інформації щодо об’єктів нерухомості, оціночна вартість яких визначається та перевіряється, можливість доступу до цієї інформації нотаріусів та контролюючих органів в межах повноважень. Належний захист забезпечується за умови автоматичного обміну інформацією та документами між єдиною базою даних звітів про оцінку та авторизованими електронними майданчиками, які мають комплексну систему захисту інформації з підтвердженою відповідністю відповідно до Закону України «Про захист інформації в інформаційно-телекомунікаційних системах». Єдина база даних звітів про оцінку здійснює моніторинг звіту про оцінку на предмет відсутності порушень при його складанні та, в разі його повноти, правильності та відповідності, в тому числі відповідності оціночної вартості майна, майнових прав ринковим цінам, – реєструє звіт про оцінку з присвоєнням йому унікального номеру. Після присвоєння унікального номеру здійснюється автоматизована ідентифікація суб’єкта оціночної діяльності. В разі виявлення недоліків та/або порушень при складанні звіту про оцінку, в тому числі невідповідності оціночної вартості майна, майнових прав ринковим цінам, єдина база даних звітів про оцінку автоматично відмовляє у його реєстрації. Суб’єкт оціночної діяльності, який не погоджується з результатами перевірки оціночної вартості єдиною базою даних звітів про оцінку, має право протягом 10 днів звернутись із заявою до Фонду державного майна про здійснення рецензування звіту про оцінку відповідно до Закону України «Про оцінку майна, майнових прав та професійну оціночну діяльність». Фонд державного майна розглядає таку заяву не більше 5 днів.

 

Звіт про оцінку, не зареєстрований в єдиній базі даних звітів про оцінку, без присвоєного унікального номера відповідно до вимог цієї статті, є недійсним.

 

Під час посвідчення правочинів, для яких передбачено чинним законодавством України отримання нотаріусом звіту про оцінку, нотаріус перевіряє реєстрацію такого звіту в єдиній базі даних звітів про оцінку та наявність присвоєного йому унікального номеру».

 

У зв’язку з цим, абзаци другий – четвертий вважати абзацами сьомим – дев’ятим;

 

в абзаці першому пункту 172.4 після слів «нерухомого майна» доповнити словами та цифрами «(зареєстрованої відповідно до п.172.3 цієї статті)».

 

 

Схоже, що наступаючий 2018 рік все ж таки пройде під знаком «глобальних реформ»...